Ο Εκπαιδευτικός Όμιλος Γράψα πάντα πρωτοπόρος και καινοτόμος παρατηρεί και μελετά κάθε τι καινούργιο που αφορά την εκπαίδευση και την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Εδώ και μερικούς μήνες η ανθρωπότητα βιώνει μια ιδιαίτερα σημαντική περίοδο για την Ιστορία της. Η Τεχνητή Νοημοσύνη ξεπερνά τα όρια της επιστημονικής φαντασίας και αρχίζει να κάνει την παρουσία της αισθητή πολύ περισσότερο απ ότι θα πιστεύαμε μερικά χρόνια πριν. Πιο συγκεκριμένα η χρήση του ChatGPT σε διάφορους επαγγελματικούς τομείς είναι ένα θέμα συζήτησης που προκαλεί θαυμασμό και ανησυχία ταυτόχρονα. Ιδιαίτερα στον τομέα της εκπαίδευσης και την εκμάθησης ξένης γλώσσας, αφού αλλάζει την πρόσβαση στην πληροφορία και την επεξήγηση
Στον Εκπαιδευτικό Όμιλο Γράψα η Τεχνολογία πάντα έπαιζε και παίζει σημαντικό ρόλο, οπότε ας δούμε μαζί τι είναι το ChatGPT και πως αυτό μπορεί να επηρεάσει την εκπαίδευση σήμερα και την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Τα αρχικά GPT αφορούν την έκφραση Generative Pre-trained Transformer που μεταφράζεται ως Παραγωγικός Προεκπαιδευμένος Μετασχηματιστής. Πρόκειται ουσιαστικά για μια εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης που έχει εκπαιδευτεί – προγραμματιστεί να απαντά σε ερωτήσεις. Είναι ένα γλωσσικό μοντέλο όπως το ονομάζουν οι ειδικοί και όχι μια μηχανή αναζήτησης όπως ίσως κάποιοι πιστεύουν. Έχει τροφοδοτηθεί με δεδομένα που φτάνουν ως το 2021 και ουσιαστικά μαντεύει ποια λέξη θα ολοκλήρωνε καλύτερα μια πρόταση. Φτάνει σε σημείο να μπορεί να παράγει ολόκληρα κείμενα, ακόμη και σε μία ξένη γλώσσα. Ενώ κανείς θα περίμενε η Τεχνητή Νοημοσύνη να κυριαρχήσει αρχικά με ρομπότ που θα αντικαθιστούσαν τους ανθρώπους σε σωματικές εργασίες, έρχεται η έκπληξη της καλλιτεχνικής και γνωστικής χρήσης. Εδώ ας σημειώσουμε ότι το ChatGPT δε δημιουργεί πραγματικά δικές του ιδέες, αλλά αντλεί στοιχεία από ήδη γνωστά δεδομένα και τα συνδυάζει με δημιουργικό τρόπο. Η δημιουργία ενός νομικού πλαισίου, προφανώς και γίνεται απαραίτητη. Επίσης, εκπλήσσει και τους ίδιους τους ειδικούς με τις αναδυόμενες δυνατότητες του δηλαδή παρουσιάζει σιγά σιγά δυνατότητες που δεν ήταν προγραμματισμένες. Ο Όμιλος ΓΡΑΨΑ από την αρχή της εφαρμογής άρχισε να ερευνά την χρησιμότητα του στην εκμάθηση ξένης γλώσσας, άλλωστε οι προκάτοχοι του, δεν μας ήταν άγνωστοι. Αναπολώ με νοσταλγία την "συζήτηση" που είχα κάποτε με την "ALICE" το μακρινό 2008 (Artificial Linguistic Internet Computer Entity).
Η εφαρμογή αυτή, σχεδόν μέσα σε μια εβδομάδα, μετά τις 30 Νοεμβρίου 2022 που έκανε την εμφάνιση της, είχε ένα εκατομμύριο χρήστες με τους μαθητές βέβαια να βρίσκουν ιδιαίτερα έξυπνους τρόπους να την εκμεταλλευτούν. Ήδη χρησιμοποιούν την εφαρμογή για να γράψουν εκθέσεις, να απαντήσουν σε ερωτήματα κατά την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας ή να ετοιμάσουν σχολικές εργασίες, εργασίες όμως που οι πεπειραμένοι καθηγητές μας, στον Όμιλο ΓΡΑΨΑ μπορούν να αναγνωρίσουν, ως προϊόν τεχνολογίας. Ας είμαστε ρεαλιστές όμως, δεν μπορούμε να ελέγξουμε τους μαθητές σπίτι τους, μπορούμε όμως να τους διδάξουμε να το κάνουν σωστά. Από την άλλη κάποιοι αναρωτιούνται αν ένα τέτοιο πρόγραμμα θα μπορούσε να αντικαταστήσει τον κλασσικό καθηγητή και το μάθημα μέσα στην τάξη για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Από τη στιγμή που η εφαρμογή απάντα σχεδόν σε κάθε ερώτηση και μπορεί να λύσει απορίες. Η απάντηση ακόμα και του ίδιου του επικεφαλής της Open AI, Σαμ Αλτμαν, είναι αρνητική. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να αντικατασταθεί. Στον Εκπαιδευτικό Όμιλο ΓΡΑΨΑ πιστεύουμε ότι η Τεχνολογία είναι ένα εργαλείο για την εκπαίδευση και την εκμάθηση της ξένης γλώσσας και το ChatGPT δεν είναι εξαίρεση.
Οι μαθητές μας μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά αυτό το βοηθητικό εργαλείο, που μπορεί να βοηθήσει στην παραγωγή γραπτού λόγου μιας ξένης γλώσσας, συνειδητοποιούν επίσης, ότι είναι μια εφαρμογή που μπορεί να κάνει λάθη ή να δώσει αντικρουόμενες απαντήσεις και που λειτουργεί, ουσιαστικά ως επιπλέον υλικό για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Καθηγητές και μαθητές κερδίζουν χρόνο, δεν ξεχνούν όμως ότι χρειάζεται επίβλεψη η οποιαδήποτε παραγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Βιώνουμε μια επανάσταση στην εκπαίδευση. Η εμπειρία όμως των καθηγητών μας, σε συνδυασμό με την ενσυναίσθηση τους, δεν μπορεί να αντικατασταθεί από μια εφαρμογή που παράγει λέξεις. Οι αλλαγές στη διδασκαλία έρχονται με γρήγορους ρυθμούς και εμείς είμαστε έτοιμοι, εσείς ; Η χρήση ή κατάχρηση μιας νέας τεχνολογίας εξαρτάται πραγματικά και μόνο από τον ίδιο τον άνθρωπο και στον Εκπαιδευτικό Όμιλο ΓΡΑΨΑ, ο άνθρωπος, ο μαθητής κάθε ηλικίας, είναι πάντα ο πρωταγωνιστής. Εδώ δεν μαθαίνεις απλά μια ξένη γλώσσα, μαζί μας ανοίγεις πραγματικά τους ορίζοντες σου σε έναν νέο κόσμο.